Monday, June 27, 2022

"LITERARY BOULEVARD" di Moscow

MagazineDestinasi pelancong"LITERARY BOULEVARD" di Moscow

"Boulevard sastera" di Moscow mendapat bentuknya sekarang pada abad ke-18, dan sangat popular di kalangan pelancong kerana semasa berjalan kaki selama dua setengah jam, anda boleh belajar banyak tentang penulis Rusia yang penting.

Monumen Maharaja Alexander the Second di Moscow
Monumen Maharaja Alexander the Second di Moscow

Boulevard ini merangkumi tiga jalan terkenal: Gogol, Nikitski dan Tverskaya dan sepanjang 4.4 kilometer. Perjalanan bermula di hadapan Gereja Christ the Savior, di mana anda boleh melihat monumen Maharaja Alexander the Second dan stesen metro "Kropotkinskaja". Monumen yang paling menarik untuk Mikhail Sholokhov terletak 500 meter dari sana. Penulis Soviet, yang dinobatkan dengan Hadiah Nobel untuk karyanya "Silent Don", sedang duduk di dalam bot. Monumen pertama Nikolai Gogol terletak di Gogolevskaiy Boulevard dan satu lagi di halaman rumah penulis. Rumah Gogol kini menjadi muzium peringatan, perpustakaan dan tempat perlindungan bagi peminatnya di mana penulis muda berkumpul dan membincangkan "Jiwa Mati".

Stesen metro Kropotkinskaja di Moscow
Stesen metro Kropotkinskaja di Moscow

Berjalan-jalan akan membawa anda ke persimpangan jalan di mana boulevard Tversky bermula, di mana air pancut bulat "Natalia dan Alexander" terletak di tempat penyair dan isterinya yang cantik suka duduk. Berdekatan adalah monumen kepada penulis terkenal Alexei Tolstoy, dan hanya 250 meter jauhnya terdapat monumen kepada Sergei Yesenin, yang telah didirikan dua dekad yang lalu. Ramai orang muda berkumpul di sekitar monumen di dataran semasa musim panas. Sedikit lebih jauh adalah dua teater: "Gorki" dan "Pushkin". Tepat di sebelah Teater Drama Pushkin adalah rumah penulis Alexander Herzen, jauh lebih dikenali sebagai rumah Griboedov dari novel "The Master and Margarita" oleh Mikhail Bulgakov. Berhampiran rumah adalah restoran "Pushkin", yang dibuka 24 jam sehari dan paling popular pada awal pagi, apabila, sekembalinya dari keluar malam, orang muda singgah untuk beberapa blini dengan kaviar merah. Terdapat juga kedai pastri "Pushkin". Rumah biru tempat Pushkin benar-benar tinggal berada di nombor 53 Arbat Street (stesen metro "Smolenskaya").

- Iklan -

Monumen yang paling banyak difoto, yang menjadi simbol ikonik bandar sejurus selepas ia dipasang pada tahun 1880, didedikasikan untuk penyair Rusia kegemaran Alexander Pushkin.

Tverskoy boulevard di Mosocw
Tverskoy boulevard di Mosocw
Artikel sebelumnyaPeloponnese bersejarah
Artikel seterusnyaAngkor Wat

Paling popular