Rabu, Mei 18, 2022

Tempat terbiar yang dahulunya sangat meriah

MagazineTempat yang tidak biasaTempat terbiar yang dahulunya sangat meriah

Mereka pernah hidup dan bekerja dengan penuh semangat, dan hari ini mereka lebih kurang berbentuk secara semula jadi. Ini adalah lima bangunan terbiar yang hanya menjadi kenangan di masa yang lain…

Stesen Sentral Michigan

Stesen Pusat Michigan - Tempat terbiar yang dahulunya sangat meriah

Stesen utama di bandar Amerika Detroit, Michigan, dari mana, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penduduk telah melarikan diri. Bangunan yang indah ini adalah bangunan tertinggi dan terbesar seumpamanya di dunia, apabila ia dibina pada tahun 1912. Warren, Wetmore dan Reed dan Stern bertanggungjawab untuk pembinaannya. Malangnya, bangunan itu telah rosak sejak tahun 1988.

Gunkanjima

- Iklan -

Gunkanjima - Tempat terbiar yang dahulunya sangat meriah

Lebih sepuluh ribu orang tinggal di pulau Jepun ini sehingga tahun 70-an abad yang lalu. Pernah ada lombong karbon di atasnya, dimiliki oleh gergasi teknologi Mitshubishi, tetapi sejak lombong itu ditinggalkan, nasib yang sama telah menimpa pulau itu.

Nara Dreamland

Nara Dreamland - Tempat terbiar yang dahulunya sangat meriahOrang Jepun nampaknya mempunyai tabiat membina, menggunakan dan meninggalkan sesuatu. Ia berlaku kepada Dreamland di Nara, versi Jepun Disneyland. Ia ditutup sembilan tahun lalu, tetapi semua karusel, permainan dan kedai cenderamata masih wujud di sana.

Kubu Maunsell

Kubu Maunsell - Tempat terbiar yang dahulunya sangat meriahKubu yang kelihatan futuristik ini dibina hampir 80 tahun yang lalu di muara Sungai Thames, dengan tujuan untuk mempertahankan diri daripada serangan udara Jerman dalam Perang Dunia II. Selepas mereka ditinggalkan pada tahun 1956, mereka digunakan untuk penyiaran radio untuk beberapa lama, dan hari ini ia hanya menjadi monumen satu masa.

Kolmanskop

Kolmanskop - Tempat terbiar yang dahulunya sangat meriah

Kolmanskop pernah menjadi bandar termaju di mana berlian dilombong. Yang pertama mendapat trem di Afrika, tetapi penurunannya bermula pada tahun 1950, apabila semua berlian di dalamnya dilombong. Hari ini, pasir Gurun Namib telah mengambil alih bandar itu.

Paling popular