Rabu, Mei 18, 2022

Lubang biru yang hebat "BELIZE"

MagazineDestinasi pelancongLubang biru yang hebat "BELIZE"

Ia dibuat terkenal oleh pengembara Jacques Cousteau, yang mengisytiharkannya sebagai salah satu daripada sepuluh tapak selam skuba terbaik di dunia pada tahun 1971 dan dengan itu membantu Belize menjadi tarikan pelancong yang sebenar.

Lubang biru yang hebat BELIZE

“Lubang” biru itu terletak di tengah-tengah Terumbu Karang Rumah Api Belize, beberapa dozen kilometer dari pantai dan ia adalah hasil daripada keruntuhan dasar laut semasa zaman ais. Ia pernah menjadi sistem gua batu kapur kering yang dipenuhi dengan stalaktit dan stalagmit. Apabila gua itu runtuh akibat kenaikan paras laut, lubang benam itu terbentuk dalam empat kali dalam tempoh antara 10,000 dan 150,000 tahun yang lalu. Setiap kali paras lautan meningkat, satu gua akan dipenuhi air, dan dasar menjadi lebih dalam. Pada akhirnya bumbung runtuh dan dewan bulat besar dibuat dan paras air dinaikkan ke niveaunya sekarang.

- Iklan -

Lubang biru yang hebat BELIZE

Sekarang sistem itu dianggap sebagai gua menegak. Kedalaman air itulah yang memberikan warna biru pekat yang menarik ramai pengunjung dari seluruh dunia, penyelam yang datang bukan sahaja untuk meneroka keindahan, tetapi juga kerana kepelbagaian haiwan marin yang mendiaminya.

Paling popular